Voor vandaag is een zomerse weersvoorspelling gedaan; 25 graden! Reden voor ons om met de trein en bus af te reizen naar Hoek van Holland Haven. Daar starten we met een nieuw stukje Kustpad! Het routeboekje wordt vernieuwd en hebben we niet bij ons, het GPX-bestand voor de GPS werkte niet mee dus vandaag lopen we op de markering en wat screenshots van de computer. We zijn benieuwd ;-).

De route start dus in de haven en loopt een lang stuk parallel aan de havenmonding. Het blijkt laag water te zijn en we zien diverse vogels op een soort wadachtige eilandjes naar voedsel speuren. Als we verder lopen worden we ingehaald door een sleepboot met een drijvend dok.

Aan het eind van de haven gaan we het strand op. Zonder routebeschrijving is het ons niet helemaal duidelijk of we nu langs de strandtenten of door het zand moeten. We kiezen voor het hardere zand in de branding. We passeren een in de steek gelaten bouwwerk, een duidelijk gevalletje van overwoekerd door de natuur.

We lopen er bijna voorbij, maar we hebben net op tijd door dat we van het strand af moeten en via een strandafslag de duinen in. Helaas ontkomen we hier niet aan het mulle zand en ploeteren onszelf door de duinpannen heen.

Gelukkig komen we daarna op een schelpenpad dwars door de duinen. Onderweg komen we langs een bunker uit de WWII. Van binnen zijn diverse moderne grottekeningen (lees; graffiti) te bewonderen en vinden we een heuse schat.

Na even rondgekeken te hebben verlaten we de bunker tevreden en vervolgen ons pad. Het is even zoeken hoe we precies moeten lopen maar dankzij google maps en de screenshots hebben we de route toch snel weer te pakken. We passeren de oude Zeetoren, nu een restaurant, en gaan opnieuw de zandduinen in. Overal staan prachtige gele bloemen en ineens zien we zelfs een groepje schapen. Het is voor ons een gek gezicht; schapen in de duinen!

Verderop komen we bij de banken van ‘s Gravenzande; een waterrijk gebiedje met veel vogels. Het is hier ontzettend mooi en ook heerlijk rustig.

Ergens zijn we een beetje van de route geraakt want we staan opeens in de dorpskern van Ter Heijde, bij een stel oude kannonnen. Wat research leert ons dat dit monument geplaatst is ter nagedachtenis aan Maarten Tromp. Die is hier bij de slag om ter Heijde in één van de Engels-Nederlandse oorlogen omgekomen is in 1653. De kanonnen dateren uit de 19e eeuw. Maar een kniesoor die daarop let ;-).

We wijken nog wat verder af naar een ijssalon voor een kleine pauze. Tegenover de ijssalon staat molen ‘de vier Winden’ en die is toevallig vandaag geopend. We nemen een kijkje, brr enge trappetjes!
Als we genoeg de toerist uitgehangen hebben lopen we terug richting duinen. De route gaat via een soort dijkje over een graspad. Het loopt verschrikkelijk; overal zitten grote gaten en kuilen.

Via Monster komen we in het grensgebied met Den Haag en pakken daar de bus naar huis. De voetjes zijn moe, maar we hebben weer een stukje van het Kustpad afgemaakt!